Terug naar alle getuigenissen

Ik werk al 9 jaar in de wielstelwerkplaats  en kom aanvankelijk uit de drukkerijwereld. Ik wilde een hele andere richting op gaan en het leek me heel boeiend om aan de slag te gaan in het opstartend bedrijf dat we in 2014 nog waren. 

Mijn job bestaat uit verschillende facetten. Wielstellen van railvoertuigen slijten door het contact met de rails. Na verloop van tijd moeten het loopvlak en de flens van wielstellen afgedraaid worden zodat het profiel wordt hersteld. Dat herprofileren van wielstellen doe ik in onze CNC-aangestuurde draaibank. We herprofileren hier zo’n 3.000 wielstellen per jaar.  

Ik spring ook in bij de andere werkposten in onze werkplaats waar de wielstellen gedemonteerd, gestraald, gedraaid, gecontroleerd en weer gemonteerd en gespoten worden.  

Naast mijn vaste taak aan de draaibank sta ik ook in voor het Niet Destructief Onderzoek (NDO) van de wielstellen. Dat betekent dat ik de wielstellen controleer op scheuren en barsten. Dat kan via magnetisch onderzoek zijn voor oppervlakkige slijtage, of via bijkomend ultrasoon onderzoek naar inwendige beschadigingen. Als er scheuren of barsten zijn, wordt een wiel afgekeurd. Ook het goederenverkeer moet immers voldoen aan heel wat strenge veiligheidseisen. Via ons bedrijf kreeg ik de gelegenheid om een opleiding als NDO-technieker te volgen.  

We werken in de wielstelwerkplaats in twee ploegen en staan altijd binnen. Het is hard werken, je maakt je handen vuil, maar ik heb fijne collega’s. We wisselen elkaar af, iedereen springt bij waar ze kunnen.