Terug naar alle getuigenissen

Het is dankzij mijn broer die hier al werkte dat ik in september 2017 bij RSN terecht kwam. Ik werkte hier eerst een jaartje als technieker. Daarna volgde ik een opleiding als wagenmeester. 

Een wagenmeester schouwt de trein, doet een technische keuring. De wagenmeester moet goedkeuring geven dat de trein kan vertrekken. Ik controleer dus wielen, buffers, ladingen, kleppen, remmen, kijk of alles conform de geldende normen is, controleer de documenten en papieren. Mag de trein vertrekken, of moet een bepaalde wagon tegen de volgende keer hersteld worden? Ik werk met een app die me zegt welke wagons ik allemaal moet schouwen. Op die manier weet de klant ook onmiddellijk wanneer een schouwing klaar is en wordt geen kostbare tijd verloren. 

Rangeren doe ik ook. Ik stel de goederentrein samen in samenspraak met de locomotiefbestuurder. 

Mijn job is heel afwisselend en ik kom overal: soms werk ik in Antwerpen, soms in Zeebrugge of Gent. Het is altijd buiten, in weer en wind, en de uren zijn onregelmatig. Je kan immers altijd opgeroepen worden: s’nachts, heel vroeg, in het weekend. Maar dat maakt het zo boeiend. Om deze job te doen moet je dus gemotiveerd zijn en flexibel. En je moet technisch ingesteld zijn, met oog voor detail en een bijzondere aandacht voor veiligheid. Je moet je regelmatig bijscholen en elke drie jaar een medische keuring laten doen.