Al van kinds af aan was ik gefascineerd door treinen. Ik studeerde als bakker maar had altijd al een passie voor mechaniek. Toen een selectieprocedure bij een spoorwegmaatschappij voor mij afsprong, kwam ik via het interimkantoor bij RSN terecht. Aanvankelijk om aan goederentreinen te sleutelen, maar toen kreeg ik de kans om rangeerbestuurder te worden.
Als rangeerbestuurder rij ik rond met locomotieven om andere locs en wagons te verplaatsen: van de ene wissel naar de andere of van de ene spoorbundel naar de andere. Om rangeerbestuurder te worden, moet je specifieke opleidingen volgen. Die kans kreeg ik hier bij RSN.
Je moet je machine van binnen en van buiten kennen, ook de wagons waarmee je rijdt. Ik rij met zowel elektrisch aangedreven locs als met diesellocomotieven. Elke loc is anders van besturing en je moet weten hoe je op defecten reageert. Ik werk nauw samen met een rangeerder. Als ik 15 wagons moet verplaatsen, is hij mijn extra paar ogen.
Als rangeerbestuurder en rangeerder ben je heel erg bezig met veiligheid. De impact van wat je doet kan immers heel groot zijn. Focus kunnen houden is dan ook erg belangrijk, je moet een uitstekende reactiesnelheid hebben, een goed zicht en een goed geheugen. Om deze job te doen, moet je erg flexibel zijn, want je kan gelijk wanneer opgeroepen worden om een trein te verplaatsen. Vaak midden in de nacht, vroeg in de ochtend, s’avonds laat…
We werken bij RSN in een familiaal bedrijf, hier ben je geen nummer. De sfeer onder de collega’s is prima.